Tuesday 21 February 2012

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN



1. MUQADDIMAH
Mari kita mengambil faham tentang sepotong ayat yang dinyatakan oleh Allah di dalam Al Kitab:

Firman Allah Ta’ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang pedih? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya serta kamu berjuang di jalan Allah dengan harta benda dan jiwa raga kamu, yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu  mengetahui (hakikat yang sebenarnya)”  (As Saf: 10-11)
 2. ASBABUL NUZUL
Menurut Ibn Kathir di dalam kitabnya[1] bahawa ayat ini diturunkan dengan sebab pertanyaan Abdullah bin Salam dan para sahabat r.a. kepada Nabi s.a.w. tentangsuatu amalan yang sangat disukai oleh Allah untuk mereka amalkan, lalu Allahmenurunkan ayat ini. Diriwayatkan dari Ibn Jarir yang diambil Abu Salih, dari Ibn Abi Hatim, dari Ali dan dari Ibn Abbas r.a. bahawa para sahabat ingin sekali mengetahui apakah amalan-amalan yang paling dicintai oleh Allah dan lebih afdal, lalu turun ayat ini[2]. Di kalangan para sahabat ada yang merungut: “ Andaikata kami mengetahui amalan yang dikasihi oleh Allah nescaya kami akan beramal dengannya, yang merupakan sebuah perniagaan yang diredhai Allah dan boleh memasukkan kami ke dalam syurga dan menghindarkan dari neraka, lalu Allah menurunkan ayat menyatakan perniagaan tersebut[3].

3. HURAIAN AYAT
Al Quran telah mengemukakan syarat-syarat perlu yang dikehendali dalam pelaburan ini dan peluang ini hanya diberi kepada warga muslim sahaja. Adapun warga lain yang bukan dari warga muslim tidak sekali-kali diterima dalam pelaburan ini dan inilah keistimewaannya. Oleh sebab itu, setiap warga muslim mestilah cuba merebut peluang ini agar dia memperolehi keuntungan yang berlipat kali ganda. Al Quran hanya menggariskan dua jenis perniagaan sahaja untuk dilaburkan, di mana perolehan pendapatannya amat memberangsangkan dan berlipat kali ganda, tiada risiko dan tiada kerugian yang datang menimpa. Bahkan pelaburan ini akan memberi jaminan kepada para pelabur daripada kerugian, kehilangan modal pelaburan dan boleh menghindarkan diri mereka dari apa jua bahaya yang akan menimpa. Para pelabur tidak harus khuatir dan risau tentang risiko kehilangan modal pelaburannya atau tiada keuntungan yang dijanjikan atau menanggung risiko pulangan modal yang tidak seberapa atau dividen yang tidak dibayar. Sesungguhnya para pelabur telah diberi jaminan Allah sendiri bahawa mereka yang melabur dalam saham ini tidak akan sekali-kali rugi dan akan mendapat kedudukan yang istimewa di sisiNya. Kedua-dua pelaburan yang dimaksudkan itu ialah beriman kepada Allah dan RasulNya serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan jiwa raga.

4.  PENGGUNAAN KALIMAH AMTHAL
Di dalam ayat di atas, perkataan yang menjadi perbahasan amthal atau perbandingan ialah perkataan At Tijarah (تِجَارَةٍ) yang diertikan sebagai perniagaan. Di dalam uslub penggunaan biasa, lazimnya perkataan tijarah ini dikaitkan dengan pelaburan atau perdagangan atau perusahaan yang memerlukan wang ringgit untuk dijadikan modal pusingan. Di samping itu, menjadi kebiasaan dalam dunia perniagaan bahawa di sana adanya untung rugi terhadap sesuatu barangan yang diniagakan. Akan tetapi, di dalam ayat di atas Allah telah menggunakan perkataan tijarah (تِجَارَةٍ) sebagai nilai amthal untuk membuat contoh perbandingan dengan mengemukakan uslub bahasa yang penuh gaya dan menarik. Ianya menggambarkan kehebatan penggunaan kalimah Al Quran yang sungguh tepat dan tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak, sama ada mereka itu terdiri di kalangan pakar-pakar bahasa atau para sasterawan atau sesiapa saja. Mereka semua akur dengan kehebatan uslub dan gaya bahasa yang diguna-pakai oleh Al Quran. Demikianlah mukjizat Al Quran yang ‘terpelanting jauh’ dari apa jua bentuk kesalahan atau kesilapan, baik dari segi tatabahasanya, maknanya, isi kandungannya, fakta sejarahnyadan lain-lain. Oleh itu, maksud sebenar yang dikehendaki dalam ayat di atas tadi bukannya perniagaan yang dikaitkan dengan pembelian atau penjualan dalam sistem ekonomi, tetapi yang dimaksudkan dengan tijarah (تِجَارَةٍdi sini ialah keimanan[4] yang ada di hati sanubari dan jiwa nurani seseorang serta berjihad di jalan Allah. Seolah-olah persoalan yang dikemukakan oleh Allah itu ditakwilkan seperti: (هل تؤمنون بالله وتجاهدون يغفر لكم) Maksudnya: “ Adakah kamu beriman dengan Allah dan kamu berjihad Allah akan mengampunkan dosa kamu..?” Ataupun persoalan itu ditakwilkan seperti (هل تتجرون بالإيمان والجهاد يغفرلكم) Maksudnya: “ Adakah perniagaan dengan iman dan jihad itu akan diampunkan Allah terhadap dosa-dosa kamu[5]..?”

Keimanan dan jihad itu digambarkan sebagai suatu perniagaan sangat menguntungkan dan dapat mengeluarkan manusia dari terjelumus ke dalam azab yang pedih, sebagaimana firman Allah Ta’ala di dalam sepotong ayat yang lain:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ
Maksudnya: “ Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga ”. (At Taubat: 111)
            Andaikata perkataan tijarah (تِجَارَةٍdi dalam ayat di atas tadi dimaksudkan dengan perniagaan dalam sistem ekonomi, tetapi mengapa Allah menyatakan pada ayat seterusnya dengan firmanNya :(تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ) “ Perniagaan tersebut menyelamatkan kamu dari azab yang pedih…” Apa yang kita ketahui, sesuatu perniagaan itu akan membawa dua perkara, iaitu keuntungan dan kerugian. Adalah sangat mustahil bahawa adanya di sana suatu jenisperniagaan yang menjanjikan kepada para pelabur dapat menyelamat mereka dari azab yang pedih pada hari akhirat nanti. Ini menunjukkan bahawa apa yang dikehendaki dengan tijarah (تِجَارَةٍdi sini ialah keimanan, iaitu tasdiq dengan hati ikrar dengan lidah[6].

            Perniagaan merupakan suatu pekerjaan yang sangat disukai oleh orang-orang arab dan sebahagian besar penduduk dan masyarakat arab ketika itu bekerja sebagai peniaga dan pedagang di sekitar semenanjung Tanah Arab. Apabila di kalangan sahabat ada yang bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang suatu perniagaan yang sangat disukai oleh Allah, laluAllah menurunkan ayat ini sebagai jawaban kepada persoalan tersebut[7].

5. TAFSIRAN  AYAT
Allah telah mengemukakan uslub istifham di dalam ayat ini yang berupa pertanyaan dengan membuat amthal dan contoh perbandingan dengan menyebut perkataan (تِجَارَةٍ) iaitu perniagaan yang merupakan suatu pelaburan untuk mendapat keuntungan. Lazimnya, sesuatu perniagaan itu ada untung dan ada rugi. Tetapi perniagaan yang dikemukakan oleh Allah ini sentiasa memperolehi keuntungan yang berlipat kali ganda dan yang hebatnya ianya dapat menyelamatkan manusia dari azab siksa yang pedih di hari akhirat kelak. Imam Al Baghawi dalam tafsirnya menyatakan[8]bahawa Allah Ta’ala telah menjelaskan perniagaan yang dimaksudkan itu dengan mengemukakan ayatNya yang berikut:

تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ
Maksudnya: “ Kamu beriman dengan dan RasulNya dan kemudian kamu berjihad di dalam Allah dengan harta benda dan jiwa raga kamu”

Imam At Tabari r.a. pula menyatakan apabila Allah mengemukakan suatu persoalantentangsuatuperniagaan yang dapat menyelamatkan manusia dari azab yang pedih, maka pertanyaan ini agak mengelirukan dan sukar diterima dengan akal, kerana lazimnya sesuatu perniagaan itu adalah usaha untuk mendapat keuntungan daripada pelaburan yang dikeluarkan. Akan tetapi, mengapa dalam ayat ini Allah mengaitkan hubungan perniagaan denganazab yang pedih dan di samping itu mereka yang membuat pelaburan dalam perniagaan yang dikemukakan oleh Allah itu bukan sahaja menguntungan, bahkan ianya dapat mengeluarkan manusia dari azab tersebut di hari akhirat nanti. Persoalan ini menarik perhatian manusia dan mereka ingin tahu apakah bentuk perniagaan tersebut dan bagaimana pula hendak mengeluarkan saham untuk menanam modal pelaburan dalam perniagaan tersebut…? Apabila Allah menjelaskan bahawa perniagaan tersebut ialah beriman kepada Allah dan RasulNya s.a.w. serta berjihad di jalan Allah[9], makafahamlah mereka bahawa nilai-nilai keimanan yang luhur itu merupakan saham yang sangat besar untuk pelaburan di hari akhirat kelak.Imam Al Alusi dalam kitabnya Ruh Al Ma’ani telah menjelaskan bahawa apabila Allah mengemukakan persoalan:

هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ
Maksudnya: “ Mahukah Aku bawakan kepada kamu tentang suatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab yang pedih..?”

Ini merupakan persoalan ringkas dari Allah yang dikemukakan kepada orang-orang yang beriman dan persoalan sebegini merupakan uslub biasa dalam Al Quran..!

Persoalan ini seolah-olah menimbulkansuatu bentuk pertanyaan:  “Apakah bentuk perniagaan tersebut dan sila kemukakan kepada kami[10]…” Maka, dengan penjelasan Allah dalam ayat selanjutnya telah menjawab keributan yang timbul dalam pemikiran orang-orang yang beriman, bahawa perniagaan tersebut bukan perniagaan yang berhubung-kait dengan ekonomi, tetapi perniagaan yang dikehendaki di sini ialah perniagaan yang berhubung-kait dengan keimanan.Sesungguhnya uslub yang diguna pakai dalam ayat ini sungguh indah dan amat menarik sekali, sighah ta’bir (صيغة التعبير)yang dikemukakan oleh Al Quran dalam ayat ini juga mengandungi fasal dan wasal (ikatan dan pecahan), mempunyai istifham dan jawaban, mempunyai awalan dan akhiran. Sighah ini juga mengandungi maksud tersendiri kepada mesej yang hendak disampaikan ke dalam manusia hati melalui pelbagai wasilah, di mana ianya memberi kesan yang mendalam kepada perspektif yang digambarkan. Seruan itu telah dimulakan dengan nama keimanan, iaitu (أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا):  “Wahai orang-orang yang beriman..!” Yang merupakan uslub istifham yang diwahyukan, maka di sana Allah Ta’ala telah melanjutkan firmanNya dengan mengemukakan persoalan berikut: (هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ) iaitu: “Mahukah Aku bawakan kepada kamu tentang suatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab yang pedih..? Di sana pula timbul persoalan lain yang ingin diketahui oleh orang-orang yang beriman itu, iaitu: “ Apakah bentuk perniagaan tersebut..?” Maka ayat ini seolah-olah berhenti di sini sejenak, memisahkan dua jumlah susunan ayat untuk menunggu jawaban seterusnya. Kemudian sesudah itu Al Quran memperjelaskan bentuk dan jenis perniagaan tersebut dalam ayat seterusnya yang merungkaikan segala keserabutan untuk mendekatkan perasaan hati dan pendengaran[11] dan sekaligus memberi jawaban yang sungguh meyakinkan.

            Said Hawa dalam kitabnya Al Asas Fi At Tafsir[12] telah membuat perbandingan yang amat ketara berhubung-kait ayat ini (هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ) dengan ayat di awal Surah Al Baqarah yang membicarakan tentang budaya hidup orang munafiq.

Firman Allah Ta’ala:

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلاَلَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ
Maksudnya: “ Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayat ” (Al Baqarah: 16).

         Orang-orang yang beriman berniaga di atas nama Allah dan mereka membuat pelaburan untuk mendapatkan saham di hari akhirat kelak. Andaikata mereka tetap istiqomah dengan asas-asas perniagaan mereka dan mengikut garis panduan yang betul mengikut ajaran agama, mereka tidak akan rugi buat selama-lama bahkan sentiasa mendapat keuntungan yang sangat lumayan. Bukan itu saja, perniagaan mereka itu akan menyelamatkan diri mereka dari azab neraka yang pedih pada hari akhirat nanti. Modal perniagaan yang perlu dikeluarkan hanya dua perkara sahaja, iaitu: Pertama beriman kepada Allah dan RasulNya, manakala yang kedua pula berjuang di jalan Allah dengan harta benda dan jiwa raga.

            Tetapi, lain pula ceritanya dengan orang munafiq, mereka membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk dari Allah, maka sudah tentu perniagaan mereka tidak sama dengan perniagaan yang dijalankan oleh orang-orang yang beriman, perniagaan mereka bukan sahaja tidak memperolehi apa-apa keuntungan, bahkan bertambah banyak kerugian, di samping mereka akan mendapat azab yang sangat pedih di hari akhirat nanti.

Al Quran telah mengemukakan syarat-syarat perlu yang dikehendaki dalam pelaburan ini dan peluang ini hanya diberi kepada warga muslim sahaja. Adapun warga lain yang bukan dari warga muslim tidak sekali-kali diterima dalam pelaburan ini dan inilah keistimewaannya. Oleh sebab itu, setiap warga muslim mestilah cuba merebut peluang ini agar dia memperolehi keuntungan yang berlipat kali ganda. Al Quran hanya menggariskan dua jenis perniagaan sahaja untuk dilaburkan, di mana perolehan pendapatannya amat memberangsangkan dan berlipat kali ganda, tiada risiko dan tiada kerugian yang datang menimpa. Bahkan pelaburan ini akan memberi jaminan kepada para pelabur daripada kerugian, kehilangan modal pelaburan dan boleh menghindarkan diri mereka dari apa jua bahaya yang akan menimpa. Para pelabur tidak harus khuatir dan risau tentang risiko kehilangan modal pelaburannya atau tiada keuntungan yang dijanjikan atau menanggung risiko pulangan modal yang tidak seberapa atau dividen yang tidak dibayar. Sesungguhnya para pelabur telah diberi jaminan Allah sendiri bahawa mereka yang melabur dalam saham ini tidak akan sekali-kali rugi dan akan mendapat kedudukan yang istimewa di sisiNya. Pelaburan pertama ialah beriman kepada Allah dan RasulNya s.a.w. manakala pelaburan yang kedua pula ialah berjuang di jalanNya. Kedua-dua pelaburan ini merupakan asas atau akar tunjang ke arah membentuk pengabdian diri untuk dilaburkan di pasaran dunia dan di pasaran akhirat. Kedua-dua pelaburan ini juga merupakan nadi penggerak untuk mencetuskan nilai-nilai pelaburan yang akan memonopoli penjualan saham-saham di seluruh dunia untuk dibawa ke hari akhirat. Kedua-dua pelaburan ini tidak memerlukan modal yang banyak dan tidak memerlukan usaha yang bertungkus-lumus, tidak memerlukan tenaga kerja ramai jumlahnya dan tidak memerlukan hutang-piutang, tidak memerlukan pengiklanan di ruangan akhbar atau media massa dan tidak pula memerlukan pengiktirafan dari sesiapapun, tidak memerlukan ruangan pejabat dan tidak memerlukan persyarikatan dengan mana-mana pihak sekiranya untuk menguasai saham pelaburan ini, tidak memerlukan cagaran dan nilai modal dalam bentuk tertentu, memadai dengan keikhlasan dan usaha yang berterusan serta istiqomah di atas nama Allah.

6.  PELABURAN DAN HUBUNGAN DENGAN DAKWAH ISLAMIYYAH
Seseorang muslim yang berjaya dalam kehidupannya ialah muslim yang bertanggungjawab dalam menguruskan nilai-nilai agamanya, muslim yang mempunyai peranan dalam menguruskan hal ehwal agamanya dan mampu membawa perubahan kepada dirinya, keluarganya, kaum kerabatnya, teman seiring dan masyarakat setempat. Dia mampu bangkit dan bergerak membina keupayaan diri di atas kesedarannya terhadap ajaran agamanya dan dia tahu bahawa inilah peluang untuk dia mengorak langkah membina masa depan yang gemilang, inilah masanya untuk dia menilai hakikat hidup yang dilaluinya selama ini agar nilai-nilai itu menjadi realiti dan di sinilah bermulanya aksi kehidupan untuk dia bersiap sedia menghadapi hari esok dan hari-hari seterusnya. Kerana, kehidupan itu sentiasa bergerak dan berubah-ubah dari masa ke semasa, kehidupan itu tidak hanya duduk diam di bawah satu bumbung, bahkan kehidupan itu sentiasa berganjak dari satu tempat ke satu tempat yang lain, kehidupan itu sentiasa naik turun bagaikan roda yang sentiasa berpusing dan berkisar; adakala berada di atas dan adakalanya berada di bawah. Kehidupan itu berjalan mengikut lumrah dan adakalanya kehidupan itu berjalan mengikut tabiat semulajadi. Kita perlu merancang dalam kehidupan kita dan kita perlu melakarkan apa yang hendak kita lakukan setiap hari, kita perlu melukiskan gambaran dalam program kehidupan untuk paparan hidup kita dan kita perlu membuat jadual kehidupan agar kehidupan kita itu teratur dan tersusun. Maka di sinilah kita perlu membuat pelaburan jangka pendek dan pelaburan jangka panjang dalam kehidupan kita untuk mencari keredhaan Allah.

6.1.   Pelaburan Di Atas Nama Allah
Pelaburan ini hanya terbuka kepada orang-orang Islam sahaja, adapun orang-orang yang tidak beriman dan tidak percaya kepada keesaan Allah tidak sekali-kali diterima dalam pelabuan ini. Pelaburan mereka tidak sah dan tidak diterima. Seandainya dia melabur juga, dia tidak sekali-kali akan mendapat ganjaran atau dividen di hari akhirat nanti, pelaburan mereka adalah kosong dan tidak bererti, kerana syarat utama pelaburan ini ialah seorang Islam yang beriman. Para pelabur mesti membuat pelaburan di atas nama ketuhanan Allah, Tuhan Yang Satu dan Tuhan Yang Maha Esa. Ini merupakan syarat asas yang menjadi akar tunjang untuk mendapat keuntungan dalam pelaburan ini.

Firman Allah Ta’ala:

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
Maksudnya: " Orang-orang yang beriman dan tenang hati mereka mengingati Allah, ketahuilah! Dengan mengingati Allah memberi ketenangan kepada hati " (Ar Ra'd: 28).

Gambaran hidup para pelabur yang mengikat pertalian hidup dengan ketuhanan Allah sudah pasti mendapat pengiktirafan yang mulia di sisiNya, walaupun kehidupan mereka cuma sederhana dan adakalanya pula kehidupan di kalangan mereka tidak keruan akibat dihimpit oleh kemiskinan atau kefakiran. Namun demikian, keimanan mereka tetap kaya-raya dan unggul, darjat keimanan mereka tetap bertambah dari masa ke semasa dan mereka tetap dengan pelaburan hidup mereka tanpa menghiraukan suara-suara jijik yang cuba melemparkan fitnah secara membabi buta. Mereka tetap tabah menghadapi ujian yang datang menjelma dan mereka tetap bersabar di dalam menghadapi kerenah manusia, kerana pelaburan hidup mereka adalah untuk Allah dan untuk meninggikan agama Allah.

Demikian juga, apa yang mereka lakukan ini adalah sebahagian daripada aksi perjuangan untuk dibelanjakan kepada saudara-saudara mereka yang berada di dalam satu angkatan. Lantas dengan itu, untuk apa mereka harus bertolak ansur dengan pemuka-pemuka jahiliyah yang cuba menggagalkan pelaburan hidup mereka dan untuk apa mereka harus melayan fitnah yang dilemparkan bagi menyingkirkan mereka daripada terus melabur..?Apa jua bentuk penentangan dari ‘makhluk perosak’ tidak sedikitpun menjejaskan nilai-nilai pelaburan mereka di jalan Allah. Hati sanubari dan jiwa nurani mereka tidak akan tersingkir dan tenang mengingati Allah.

Firman Allah Ta'ala:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
Maksudnya: " Sesungguhnya orang-orang mukmin apabila disebut nama Allah gementar hati mereka dan apabila dibaca ke atas mereka ayat-ayat Allah bertambah pula keimanan dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal " (Al Anfal:2).

            Mereka tidak merasa khuatir dan bimbang dengan saham pelaburan yang mereka keluarkan, kerana mereka adalah manusia yang kuat bertawakal kepada Allah. Mereka menyerahkan segala usaha yang mereka lakukan itu semata-mata hanya kepada Allah. Hubungan rohani dan ikatan naluri mereka terhadap Allah sangat erat dan tidak mungkin dapat diputus oleh sesiapapun. Perasaan rabubiyyah dan uluhiyyah mereka tetap utuh dan menjadi sebati dengan darah daging mereka. Mereka tidak takut melainkan hanya kepada Allah semata-mata, mereka tidak gentar dalam menghadapi ujian hidup melainkan hanya kepada Allah sahaja, jiwa raga mereka tidak sedikitpun merasa tertekan ketika melawan arus jahiliyah yang cuba mengubah pendirian hidup mereka. Sesungguhnya jiwa orang-orang yang beriman merasa gementar kerana takutkan Allah, takut kepada kekuatan dan kekuasaan Allah, takut kepada azab dan siksaan Allah yang datang menimpa. Perasaan hati mereka menjadi gementar dan takut kerana mereka menyerahkan bulat-bulat segala kehidupan itu ke pangkuan Allah. Sesungguhnya niat itu akan membezakan warna kehidupan seseorang manusia dengan seseorang yang lain, niat itu akan membezakan corak dan rentak kehidupan seseorang manusia dengan seseorang yang lain, niat itu akan membezakan idea dan pemikiran seseorang manusia dengan seseorang yang lain untuk diterjemahkan dalam pasaran hidup, niat itu juga akan membentuk sesuatu usaha atau sesuatu pekerjaan untuk menentukan sama ada berjaya atau sebaliknya, niat itu juga akan membezakan sesuatu amalan yang berbentuk ibadah dan amalan yang berbentuk adat kebiasaan, niat itu juga yang akan menentukan nilai untung rugi perlaburan manusia manusia di dunia untuk diaudit dan dibuat kira-kira di hari akhirat kelak. Walaupun banyak sekali saham dilaburkan, namun seandainya niat tidak ikhlas dan jujur, perolehan pendapatannya pasti akan rugi dan dia tidak akan mendapat apa-apa bentuk dividen di akhirat kelak. Dengan sebab itu, setiap hamba yang beriman kepada Allah mesti menjaga dan memelihara hati mereka, kerana di dalam hati itu tersimpannya niat manusia yang merancang untuk melakukan sesuatu perkara, sebagaimana dijelaskan di dalam sepotong hadith.

Sabda Rasulullah s.a.w.
إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى
Maksudnya: " Sesungguhnya segala amalan itu disertakan dengan niat dan bagi tiap-tiap seseorang itu apa yang ia niatkan " (Sepakat riwayat).

Ketahuilah, bahawa niat itu merupakan anak kunci untuk mencetuskan sesuatu program kehidupan dan membuat sesuatu perancangan tentang pelaksanaan projek yang hendak diusahakan secara praktikal. Oleh kerana niat tersebut berada di dalam hati, maka perasaan hati perlu dijaga dengan rapi dan digilap selalu dari debu-debu kekotoran. Perasaan hati itu akan mengawal segala maksud niat yang terkandung di dalamnya, sama ada untuk terus melaksanakan niat yang dirancang itu ataupun bertindak sebaliknya.

Benarlah sabda Rasulullah s.a.w.

أَلاَ وَإِنَّ فِى اْلجَسَدِ مُضْغَةٌ إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وُإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ اْلجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِىَ اْلقَلْب
Maksudnya: " Ingatlah! Bahawa di dalam tubuh badan manusia terdapat segumpal darah, apabila ia berada dalam keadaan baik, maka seluruh tubuh badan menjadi baik, tetapi apabila ia berada dalam keadaan rosak maka rosaklah seluruh tubuh badan, darah yang dimaksudkan ialah hati " (Riwayat Bukhari).

Pelaburan saham tidak akan berjaya dan tidak akan mencapai keuntungan seandainya niat yang ikhlas tidak dapat dibina di dalam hati sanubari, pelaburan tersebut tidak akan menguntungkan dan tidak akan membuahkan apa-apa bentuk dividen  seandainya niat yang benar-benar tulus ikhlas tidak dapat dibina dengan baik di sudut hati, pelaburan tersebut adalah pelaburan yang sia-sia.

6.2. Modal Yang Cukup
Sudah tentu, untuk membuat pelaburan di jalan Allah, di sana kita memerlukan modal yang cukup agar pelaburan yang dikeluarkan itu akan mendapat keuntungan yang lebih dan pulangan yang berlipat kali ganda. Pelaburan di jalan Allah tidak begitu sukar sebagaimana yang disangkakan dan pelaburan tersebut tidak sama dengan pelaburan dalam sistem ekonomi yang memerlukan sokongan modal dari sudut material semata-mata. Tanpa wang dan cagaran modal, pelaburan tersebut tidak akan dapat diusahakan, kerana asas pelaburan tersebut bergantung kepada pusingan modal yang berterusan. Tetapi, pelaburan di jalan Allah adalah pelaburan yang meliputi semua aspek dan meliputi semua perkara serta setiap urusan, adakalanya modal yang diperlukan itu berupa harta benda dan wang ringgit, adakalanya modal tersebut dikeluarkan berupa barangan dan benda-benda tertentu, adakalanya modal tersebut juga hanya dengan memerah keringat dan tenaga atau dengan usaha yang gigih dan bersungguh-sungguh, adakalanya berkaitan dengan amalan-amalan kewajiban atau amalan-amalan sunat yang digalakkan, adakalanya juga dengan aksi perjuangan dan pengorbanan.Apa yang penting, modal pelaburan tersebut dikaitkan dengan modal insan yang menjurus kepada sistem pengurusan yang bersifat profesional dan produktif serta menjuruskan kepada indeks keuntungan dari sudut fizikal dan spiritual.

Firman Allah Ta’ala:

وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا
Maksudnya: "  Dan orang-orang yang apabila mereka memberi nafkah tidak boros dan tidak sedikitpun merasa kedekut, iaitu pertengahan antara kedua sifat tersebut " (Al Furqan: 67).

6.3. Sikap Berani Mencuba
Seseorang pelabur yang ingin melabur di jalan Allah mesti bertindak bijak di dalam mengeluarkan modal pelaburannya dan dia juga mesti berani membuat pertaruhan untuk menghadapi realiti atau ilusi, untuk menghadapi hakiki atau fantasi, dia mesti bijak membuat penilaian di antara kebenaran dengan kepalsuan, di antara keuntungan dengan kerugian, dia mesti berani berdaya saing dalam pasaran global tanpa batas sempadan dan tidak takut menghadapi apa jua kemungkinan yang datang menjelma. Seseorang pelabur yang ingin mengeluarkan modalnya di jalan Allah tidak harus takut kepada dakyah-dakyah ekonomi yang cuba mengalih pandangan ke arah suatu aspek yang lain agar tidak melaburkan modalnya di jalan Allah, dia tidak harus gentar menghadapi persaingan dalam pasaran, sekalipun keuntungan yang akan diperolehi nanti bukan dalam bentuk wang ringgit atau harta benda, tetapi dalam bentuk ganjaran pahala.

Firman Allah Ta'ala:

لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لاتَّبَعُوكَ وَلَٰكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ ۚ
Maksudnya: " Sekiranya perjuangan itu memberi keuntungan yang dekat dan pelayaran yang hampir tamat, nescaya ramai yang datang mengikut kamu, tetapi apa boleh buat, perjalanan mereka itu masih lagi jauh " (At Taubah: 42).

6.4. Usaha Yang Berterusan
Sesungguhnya sistem ekonomi yang berjaya dan berkesan adalah berasaskan kepada kekuatan para pelabur yang bijak membuat perancangan masa depan untuk pelaburannya. Sistem ekonomi yang berdaya saing dan pro aktif dalam pasaran ialah sistem yang berjaya mengurangkan kadar perbelanjaan dan meningkatkan kadar pengeluaran. Maka dengan sebab itu, setiap para pelabur yang cuba mengorak langkah untuk meningkatkan saham dalam pelaburannya mestilah bijak membuat analisa semasa, kerana kos permintaan terhadap sesuatu barangan akan berubah dari masa ke semasa mengikut harga dalam pasaran. Pengeluaran sesuatu barangan terhadap sesuatu permintaan mesti mengikut kuantiti pasaran semasa, kerana persaingan terhadap sesuatu barangan dalam pasaran global akan menyebabkan kualitinya jatuh menjunam. Permintaan yang bertubi-tubi terhadap sesuatu barangan jika tidak dikawal akan menyebabkan nilaian barangan tersebut akan menjadi murah. Secara tidak langsung, barangan tersebut akan mengalami kejatuhan harga dan perkara inilah yang amat ditakuti oleh para pelabur yang boleh menyebabkan kerugian dalam sahamnya. Bagi mencapai maksud tersebut, kawalan semasa terhadap kuantiti pengeluaran sesuatu barang adalah perlu untuk menjamin kualiti dalam pasaran, sekalipun persaingan yang sengit di antara para pelabur boleh menggugatkan nilaian tersebut.

         Tetapi, dengan adanya kawalan harga tersebut diharap akan dapat mengurangkan spekulasi harga yang berterusan terhadap nilaian barangan yang diniagakan, kerana semua para pelabur mahukan keuntungan yang lebih. Persoalannya, untuk menjurus ke arah itu dengan sokongan nilaian untung yang bertambah, maka usaha yang gigih dan berterusan perlu dipertingkatkan sepanjang masa agar peluang pelaburan dalam pasaran semasa boleh dipelbagaikan dan tidak hanya terhad kepada satu barangan saja. Sebabnya, pasaran adalah tempat yang terbaik untuk menjual produk, di mana para pembeli akan memilih produk-produk yang diperlukan untuk kegunaan hari. Seandainya produk-produk yang dipasarkan itu mempunyai mutu yang baik dan digemari oleh para pengguna, maka peluang untuk mencapai keuntungan adalah cerah, sekalipun wujudnya spekulasi murahan dalam pasaran tersebut. Namun ianya tidak akan menjejaskan para pelabur terhadap pegangan saham mereka, kerana kepelbagaian produk-produk yang dipasarkan itu masih mampu menepis spekulasi murahan dan masih lagi berjaya menguasai keuntungan untuk mempengaruhi para pengguna. Spekulasi murahan dari ahli jahiliyyah dan ahli bid’ah tidak akan menjejaskan para pelabur untuk melabur di jalan Allah. Usaha yang gigih dan telus merupakan mata rantai yang berterusan untuk memikul kejayaan. Para pelabur yang berpegang teguh dengan ikatan keimanan terhadap ketuhanan Allah tidak harus merasa gentar dengan spekulasi murahan itu yang merupakan dakyah-dakyah untuk menguji mutu keimanan para pelabur. Anggaplah spekulasi yang ditaburkan itu sebagai modal lapuk dan lusuh yang cuba menggugatkan dan mengurangkan nilai-nilai modal dalam pasaran semasa. Sebab itu, kejayaan para pelabur di sisi Allah untuk mendapatkan keuntungan di dunia dan di akhirat ialah melalui usaha yang gigih dan berterusan.

Benarlah firman Allah Ta’ala:

وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيرًا
Maksudnya: “ Sesiapa yang beramal dengan amalan yang soleh, sama ada lelaki atau wanita sedangkan dia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga dan mereka tidak dizalimi sedikitpun “ (An Nisa’: 124).

         Cuba kita perhatikan di dalam ayat ini tentang ungkapan ‘amalan yang soleh’ yang menunjukkan kepada setiap perkara yang dilakukan kerana Allah atau di atas nama Allah atau untuk meninggikan agama Allah merupakan amalan yang soleh dan secara tidak langsung, amalan yang dilakukan untuk membuka peluang bagi menanam modal pelaburan dan perniagaan di jalan Allah merupakan amalan yang soleh. Di dalam sepotong hadith, yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

يُتْبَعُ اْلمَيِّتُ ثَلاَثَةٌ فَيَرْجِعُ اثْنَانِ وَيَبْقَى وَاحِدٌ يَتْبَعُهُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَعَمَلُهُ فَيَرْجِعُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَيَبْقَى عَمَلُهُ


Maksudnya: “ Akan mengikut mayat si mati tiga perkara, dua akan pergi dan yang tinggal hanya satu, yang mengikut mayat si mati ialah keluarganya, hartanya dan amalannya, keluarga dan hartanya akan pergi meninggalkannya, maka yang kekal ialah amalannya saja ”.

Amalan tersebut merupakan suatu usaha yang berterusan dan berkekalan, bahawa nilai-nilai pelaburan saham yang diusahakan selama ini akan membuahkan hasil yang berpanjangan, sekalipun jasad dan tubuh badan mereka telah luput dari pandangan mata manusia, namun saham pelaburan itu tidak akan luput dan akan dibawa ke negeri akhirat untung dihitung berapa jumlah dividen yang mereka akan perolehi.

6.5.Semangat Ingin Berjaya
Demikian, bahawa kejayaan dalam sesuatu perkara adalah dihasilkan melalui usaha yang gigih dan bersungguh-sungguh, diikuti dengan azam yang kuat dan mendalam serta semangat yang berkobar-kobar untuk terus berjaya. Kejayaan tidak akan datang menjelma dengan sendiri dalam kehidupan tanpa usaha dan ikhtiar, kejayaan tidak akan memilih waktu dan ketika untuk dinobatkan sebagai seorang yang berjaya dan kejayaan itu tidak sekali-kali memilih warna kulit atau budaya bangsa atau tinggi rendah kedudukan seseorang itu dalam masyarakat untuk dimartabatkan sebagai orang yang berjaya, kerana kejayaan itu muncul apabila adanya daya usaha untuk merubah corak hidup yang terpinggir untuk terus dipertingkatkan dari masa ke semasa. Kejayaan ada di mana-mana dan pepatah ada menyatakan: Sesiapa yang berusaha pasti akan berjaya.Sesungguhnya sistem pengurusan hidup seharian adalah berkaitan rapat dengan sistem pengurusan ekonomi yang akan membawa suatu perubahan besar kepada seseorang manusia dan status kedudukannya di sisi masyarakat. Dengan adanya sistem pengurusan ini yang akan mencetuskan nilai-nilai peradaban dan mencorak-warnakan etika kehidupan, bererti seseorang itu telah mempunyai diari kehidupannya sendiri yang diatur-galur dan disusun mengikut kerja-kerja yang akan dilaksanakan, dia telah mempunyai perancangan-perancangannya sendiri untuk membentuk aktiviti hidupnya agar kehidupan itu terancang dan berjalan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan mengikut elemen-elemen kemanusiaan, dia telah mengatur jadual kehidupannya sendiri untuk melaksanakan sesuatu perkara yang boleh memberi kepuasan kepada nilai-nilai kemanusiaannya dan dia pasti yakin bahawa tindakannya itu adalah tindakan yang produktif dan efektif yang akan membawa keuntungan kepada pembangunan dirinya dan jiwa raganya.


[1] Tafsir Al Quran Al ‘Azim (Tafsir Ibn Kathir), oleh: Abu Al Fida Ismail Ibn Kathir, hal: 361, juz: 4, Dar Ar Rayan Lil Turath, Kaherah, 1988.
[2] Mushaf Al Burhan, Yayasan Penyelenggara/ Penafsir Al Quran, hal: 551, Yayasan Penyelenggara/ Penafsir Al Quran, Indonesia, 2009.
[3] Tafsir Al Baghawi Al Musamma Ma’alim Al Tanzil, oleh: Imam Ibn Sa’ud Al Baghawi, hal:309 juz: 4, Darul Kutub Al ‘Ilmiyah, Beirut, 1993
[4] At Tafsir Al Kabir, oleh: Imam Fakruddin Ar Razi, hal: 274, juz: 15, Dar Al Kutub Al Ilmiyah, Beirut, 1990.
[5] Al Jamie’ Li Ahkam Al Quran, oleh: Imam Al Qurtubi, juz: 9, hal: 57, Dar Al Kutub Al ‘Ilmiyah, 1988.
[6] Ibid
[7] Al Jamie’ Li Ahkam Al Quran, oleh: Imam Al Qurtubi, juz: 9, hal: 57, Dar Al Kutub Al ‘Ilmiyah, 1988.
[8] Tafsir Al Baghawi Al Musamma Ma’alim Al Tanzil, oleh: Imam Al Baghawi, hal: 309, juz: 4, Dar Al Kutub Al ‘Ilmiyah, Beirut, 1993.
[9] Jami’e Al Bayan ‘An Takwil Ayi Al Quran ( Tafsir At Tabari), oleh: Imam Ibn Jarir At Tabari, hal: 89, juz: 28-29, Dar Al Fikr, Beirut, 1988.
[10] Ruh Al Ma’ani Fi Tafsir Al Quran Al ‘Azim Wa Al Sab’ei Al Mathani, oleh: Imam Al Alusi, hal: 89, juz: 14, Dar Al Fikr, Beirut, tt.
[11]Fi Zilal al-Qur’an, oleh: Syed Qutb, hal: 3559, juz: 6, Dar Al Syuruq, Beirut, 1994.
[12]  Al Asas Fi At Tafsir, oleh: Said Hawa, hal: 5886, juz: 10, Dar As Salam, Kaherah, 1989
[13] Khuluq Al Muslim, oleh: Muhammad Al Ghazali, hal: 26, Dar Ad Dakwah, Iskandariah, 1989.
[14] A afat ‘Ala At Tariq, oleh: Dr As Syed Muhammad Nuh, hal: 45, juz: 2, Dar Al Wafa, Kaherah, 1990.
[15] Uslub Ad Dakwah Al Quraniyah Balaghah Wa Minhaj, oleh Dr. Abdul Ghani Muhammad Said Barakah, hal: 194-195, Maktabah Wahbah, Kaherah, 1983
[16] Takrif ‘Am Bi Deen Al Islam, oleh: Ali Al Tantawi, hal: 190, Dar Al Wafa, Kaherah, 1989.
[17] Al A‘mal Al Kamilah, oleh: Abdul Qadir ‘Audah, hal: 8-9, Al Mukhtar Al Islami, Kaherah, 1994.
[18] Usul Ad Dakwah, oleh: Dr. Abdul Karim Zaidan, hal: 333, Muassasah Ar Risalah, Beirut, 1993.
[19] Beliau ialah Abu Amr Ismail bin Najib, meninggal dunia di Mekah pada tahun 366H/977M. Beliau adalah seorang sangat zuhud kepada Allah.
[20] Risalah Al Qusyairiah, oleh: Abu Al Qasim Abdul Karim bin Hawazin Al Qusyairi, hal: 198, Dar Al  Khair, Beirut, 1991

6 comments:

  1. ANDA PERLU A:

    · Pinjaman untuk pelaburan yang lebih besar?

    · Pinjaman untuk pengembangan perniagaan?

    · Pinjaman untuk pelaburan baru?

    · Pinjaman untuk membayar hutang dan bil jangka panjang?

    · Adakah anda mempunyai kredit yang buruk?

    · Adakah bank anda gagal?

    kami adalah pemiutang berhubung dengan bank dan menjamin tawaran telus, menawarkan pinjaman faedah rendah (2%), tanpa cagaran dan jaminan. Kami berada di sini untuk menamatkan kemiskinan dan pengangguran, kerana setiap orang mempunyai potensinya sendiri. Hubungi kami hari ini dan anda akan menjadi salah satu pelanggan kami yang dihormati. martharolandloancompany@gmail.com

    Terima kasih

    Puan Martha Roland.

    Balas:

    ReplyDelete
  2. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
    dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  4. Saya harus memberi kesaksian mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya. Saya tidak pernah menyangka akan bertemu dengan orang seperti Mr. James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah saya meluangkan masa untuk memberi keterangan mengenai Mr James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak dapat dilakukan oleh orang lain. Saya dan suami membuat hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita lebih banyak hutang dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bersentuhan dengan Mr James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba pinjam, tetapi saya mempunyai mendapat tahu bahawa dia tidak seperti mereka. Sekarang kami akhirnya melangsaikan hutang dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tinggal pada pinjaman. Hubungi Mr James melalui e-mel berikut.jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Saya harus memberi kesaksian mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya. Saya tidak pernah menyangka akan bertemu dengan orang seperti Mr. James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah saya meluangkan masa untuk memberi keterangan mengenai Mr James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak dapat dilakukan oleh orang lain. Saya dan suami membuat hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita lebih banyak hutang dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bersentuhan dengan Mr James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba pinjam, tetapi saya mempunyai mendapat tahu bahawa dia tidak seperti mereka. Sekarang kami akhirnya melangsaikan hutang dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tinggal pada pinjaman. Hubungi Mr James melalui e-mel berikut.jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  6. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete