Sunday 12 February 2012

FIQH ISLAMIYAH


Setiap muslim yang beriman dan membuat pengakuan MUHAMMADUR RASULULLAH mestilah mempercayai bahawa setiap sunnah dan perjalanan hidup Muhammad s.a.w. termasuk perbuatannya, percakapannya dan pengakuannya (takrir) adalah sumber hukum kedua selepas Al Quran. Ianya bertindak sebagai jalan kedua di dalam proses penyelesaian terhadap sesuatu permasalahan umat Islam. Apabila sesuatu perkara atau problam tidak terdapat di dalam Al Quran, di mana Al Quran tidak menjelaskan untuk memberi kata pemutus bagi menetapkan sesuatu hukum, maka As Sunnahlah yang menjadi sumber rujukan yang kedua selepas Al Quran.

Firman Allah Ta'ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ

Maksudnya: " Wahai orang-orang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul serta pemerintah di kalangan kamu, sekiranya kamu bertelingkah di dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu kembali kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (As Sunnah) " (An Nisa': 59).
               
       Perjalanan hidup Muhammad s.a.w. telah banyak dibukukan oleh para ulama di dalam kitab-kitab mereka, sama ada di dalam kitab-kitab sirah atau kitab-kitab hadith seperti Sahih Bukhari, Muslim, Ibn Majah, Abu Dawud, At Tirmizi dan An Nasaei.  Hadith-hadith yang mereka kumpulkan itu banyak memperkatakan persoalan hukum-hakam yang berkaitan dengan urusan manusia.  Baginda s.a.w. telah meletakkan batu asas yang kukuh kepada umatnya di dalam menyelesaikan sesuatu perkara, baginda tidak membenarkan sama sekali umatnya mengambilkan hukuman yang lain di luar batas-batas agama dengan mengenepikan Al Quran dan Sunnahnya s.a.w. kerana perbuatan tersebut boleh menjuruskan seseorang itu ke lembah kekufuran. Apabila seseorang itu telah membuat sebuah pengakuan terhadap Allah dan RasulNya, bererti dia telah menyerah diri dalam segala bentuk dan dalam segala aspek lapangan hidup, maka dia tidak harus sama sekali menukarkan hukuman Allah dan Rasulnya dengan lain-lain hukuman. Kalaulah dia berbuat demikian, dia telah melonggarkan ikatan pengakuannya terhadap Allah dan RasulNya, dia telah menidakkan kemampuan hukum Allah dan hukum RasulNya, seolah-olah ada lagi hukuman yang lebih baik dari hukuman Allah dan RasulNya. Jika demikian, apakah ertinya pengakuan yang dibuat terhadap Allah dan RasulNya itu..! Pengakuan itu hanyalah palsu semata-mata, diucap melalui lidah yang tidak bertulang, tetapi tidak masuk ke dalam hati….!




No comments:

Post a Comment