Setiap
muslim yang beriman dan membuat pengakuan MUHAMMADUR RASULULLAH mestilah
mempercayai bahawa setiap sunnah dan perjalanan hidup Muhammad s.a.w. termasuk
perbuatannya, percakapannya dan pengakuannya (takrir) adalah sumber hukum kedua
selepas Al Quran. Ianya bertindak sebagai jalan kedua di dalam proses
penyelesaian terhadap sesuatu permasalahan umat Islam. Apabila sesuatu perkara
atau problam tidak terdapat di dalam Al Quran, di mana Al Quran tidak
menjelaskan untuk memberi kata pemutus bagi menetapkan sesuatu hukum, maka As
Sunnahlah yang menjadi sumber rujukan yang kedua selepas Al Quran.
Firman
Allah Ta'ala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ
تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ
Maksudnya: "
Wahai orang-orang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada
Rasul serta pemerintah di kalangan kamu, sekiranya kamu bertelingkah di dalam
sesuatu perkara, maka hendaklah kamu kembali kepada Allah (Al Quran) dan Rasul
(As Sunnah) " (An Nisa': 59).
Perjalanan hidup Muhammad s.a.w. telah banyak dibukukan oleh para ulama di
dalam kitab-kitab mereka, sama ada di dalam kitab-kitab sirah atau kitab-kitab
hadith seperti Sahih Bukhari, Muslim, Ibn Majah, Abu Dawud, At Tirmizi dan An
Nasaei. Hadith-hadith yang mereka kumpulkan itu banyak memperkatakan
persoalan hukum-hakam yang berkaitan dengan urusan manusia. Baginda
s.a.w. telah meletakkan batu asas yang kukuh kepada umatnya di dalam
menyelesaikan sesuatu perkara, baginda tidak membenarkan sama sekali umatnya
mengambilkan hukuman yang lain di luar batas-batas agama dengan mengenepikan Al
Quran dan Sunnahnya s.a.w. kerana perbuatan tersebut boleh menjuruskan
seseorang itu ke lembah kekufuran. Apabila seseorang itu telah membuat sebuah
pengakuan terhadap Allah dan RasulNya, bererti dia telah menyerah diri dalam
segala bentuk dan dalam segala aspek lapangan hidup, maka dia tidak harus sama
sekali menukarkan hukuman Allah dan Rasulnya dengan lain-lain hukuman. Kalaulah
dia berbuat demikian, dia telah melonggarkan ikatan pengakuannya terhadap Allah
dan RasulNya, dia telah menidakkan kemampuan hukum Allah dan hukum RasulNya,
seolah-olah ada lagi hukuman yang lebih baik dari hukuman Allah dan RasulNya.
Jika demikian, apakah ertinya pengakuan yang dibuat terhadap Allah dan RasulNya
itu..! Pengakuan itu hanyalah palsu semata-mata, diucap melalui lidah yang
tidak bertulang, tetapi tidak masuk ke dalam hati….!
No comments:
Post a Comment